8 вересня 2020 року

Бухгалтерський облік ОСББ

Бухгалтерський облік ОСББ: як уникнути складнощів

Ведення бухгалтерського обліку для ОСББ є обов'язковим

Мабуть, вже минув той час, коли людям треба пояснювати, що таке ОСББ, чому його створення є дуже важливим кроком на шляху до комфортного життя і чому кількість новостворених об'єднань невпинно зростає по всій Україні.

Мешканці будинків чудово розуміють, що зберегти житловий фонд з найбільшою ефективністю і найменшими витратами можуть лише вони самі. І формування об'єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ) тут є найкращим варіантом. Проте, дехто досі має певні сумніви й навіть побоювання, адже правильна робота ОСББ потребує чималих знань широкого профілю: від будівництва і ремонту до юриспруденції та бухгалтерського обліку.

Зрозуміло, що далеко не завжди серед мешканців дому є висококваліфіковані спеціалісти у всіх цих напрямках. А навіть ті, що є, не завжди мають змогу працювати на ОСББ. Саме у цих випадках на допомогу приходять керуючі компанії, які готові надати усі необхідні послуги, аби ОСББ працювало належним чином.

Візьмемо конкретний приклад - бухгалтерський облік. ОСББ має його вести обов'язково, оскільки по суті є юридичною особою. Отже, вести бухгалтерський облік ОСББ повинно згідно з Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (від 16.07.1999 р.), чинними П(С)БО, іншими нормативно-правовими актами. При цьому ведення бухгалтерії в ОСББ має певні нюанси.

Особливості бухгалтерського обліку в ОСББ

Що конкретно ми маємо на увазі, коли говоримо про тонкощі бухгалтерського обліку в ОСББ? Є декілька найвиразніших прикладів:

  • обов'язкове ведення рахунків класів 0-7;
  • не обов'язкове використання рахунків класу 9;
  • відсутність оподаткування податком на додану вартість.

Більшість цих особливостей пов'язані з тим, що ОСББ являє собою приклад неприбуткової організації. Тут майже відсутні процеси виробництва та реалізація послуг. Відсутність підприємницької діяльності дає ОСББ право використовувати Спрощений план рахунків, але за необхідності можна використовувати і звичайний План рахунків. В цілому, об'єднання має сформувати власну облікову політику, у якій будуть враховані усі особливості роботи ОСББ.

При плануванні доходів і витрат, при розподілі зібраних коштів треба в першу чергу орієнтуватися на Закон України “Про об'єднання співвласників багатоквартирних будинків” та статут ОСББ. Але в будь-якому разі прибутки ОСББ мають бути розподілені виключно для забезпечення цільових витрат.

Чому ОСББ потрібна допомога у веденні бухгалтерії

Отже, як бачите, у бухгалтерському обліку ОСББ є певні складнощі. Крім того, українське законодавство регулярно змінюється і це так чи інакше може впливати на процес ведення бухгалтерії. Якщо бухгалтер не має потрібного досвіду, не слідкує за змінами у законодавстві, не знає особливостей роботи ОСББ, то він може припуститися грубих помилок. А розплачуватись за ці помилки буде усе ОСББ.

З іншого боку, якщо звернутися по допомогу до компанії, яка надає кваліфіковані бухгалтерські послуги, то ризики зводяться до мінімуму. Переваги такої співпраці є очевидними:

  • увесь документообіг ведеться належним чином, що захищає ОСББ від адміністративних штрафів;
  • ведеться постійний контроль за змінами у законодавстві;
  • відстежуються терміни сплати податків;
  • спілкування з контролюючими органами здійснюють фахівці.

Бухгалтерські послуги, які надає компанія “Будинок Сервіс”

Компанія “Будинок Сервіс” вже давно співпрацює з ОСББ і надає їм професійну допомогу. Зокрема, це стосується і бухгалтерії. Ось перелік послуг, які можуть надати наші фахівці:

  • бухгалтерський облік господарської діяльності ОСББ;
  • бухгалтерський облік ремонтного фонду (створення фонду необхідне для проведення поточного ремонту спільного майна ОСББ);
  • бухгалтерський облік резервного фонду (створення фонду необхідне для проведення аварійних (незапланованих) робіт і для усунення збитків, які при цьому виникли);
  • бухгалтерський облік спеціальних фондів (створення фондів відбувається при наявності рішення загальних зборів; мета фонду - накопичити кошти на проведення дороговартісних робіт);
  • облік отриманих пільг і субсидій (ОСББ може отримувати субсидії та пільги для населення за житлово-комунальні послуги);
  • облік витрат ОСББ (витрати на утримання будинку; на ремонт; на обслуговування ліфтів; на оплату праці працівників і т.д.);
  • податкова звітність (ОСББ мають подавати до контролюючих органів Звіт про використання доходів);
  • розрахунки з дебіторами (обліковується уся дебіторська заборгованість: членів об’єднання, бюджету по субсидіям та пільгам, підзвітних осіб і т.д.);
  • ведення рахунків;
  • видача квитанцій.